چگونه از ریش خود مراقبت کنیم؟ (نکاتی برای داشتن یک ریش سالم و زیبا)

داشتن ریش زیبا و جذاب‌ایده‌آل هر مردی به شمار می‌رود، چرا چهره او را کارزماتیک‌تر و همچنین با ابهت‌تر می‌کند.
اما برای حفظ سلامت ریش خود چه باید بکنیم؟
یا برای هر چه بهتر شدن آن چه کار‌هایی باید انجام دهیم؟
با ما همراه باشید تا در ادامه به تمام این سؤال‌ها پاسخ دهیم.
در میان رایج‌ترین نیاز‌های مربوط به مراقبت از ریش، برخی به مراحلی مربوط می‌شوند که باید برای رشد هرچه بهتر مو‌ها، مدیریت ریش انجام شود.
در ادامه نکاتی را با هم برسی می‌کنیم که برای داشتن ریش سالم به آن‌ها نیاز دارید.

در سالن زیبایی هادی نظری به صورت ویژه به شما برای داشتن ریشی زیبا خدمات رسانی می شود.

این کار جزئی از خدمات آرایشگاه مردانه هادی نظری است.

چگونه ریش بگذاریم

blank
اگر می‌خواهید ظاهر خود را تغییر دهید و عاشق مراقبت از ریش خود هستید، مطمئناً مشتاق خواهید بود که بدانید چگونه از آن مراقبت کنید تا رشد کند. با این حال، انتظار نداشته باشید که یک شبه رشد آن را ببینید! برای به دست آوردن نتایج قابل توجه، صبر و توجه لازم است.

یک ریش کامل و زیبا تنها به مراقبت شخصی بستگی ندارد، بلکه به عوامل فیزیکی و ژنتیکی نیز بستگی دارد.
در مورد این دو جنبه آخر کار زیادی نمی‌توان انجام داد. با این حال، برای بهبود درخشندگی و استحکام ریش خود، می‌توانید برخی اقدامات احتیاطی را رعایت کنید.

در واقع، مانند سلامت مو، عواملی مانند آلودگی، استرس و تغذیه نامناسب نیز می‌تواند بر رشد و سلامت ریش شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل، ویتأمین‌ها، پروتئین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها هرگز نباید از رژیم غذایی شما حذف شوند.

حتی یک خواب منظم شبانه می‌تواند استرس و خستگی و در نتیجه سلامت کلی شما را بهبود بخشد و تأثیرات مثبتی بر رشد مو و ریش سالم داشته باشد.

علاوه بر این، اگر می‌خواهید ریش‌تان مرتب رشد کند، از آن غافل نشوید.
آن را‌شانه کنید تا گره‌های آن باز شود و ناخالصی‌ها از بین برود. آن را با مواد شوینده مخصوص بشویید که خاصیت نرم کنندگی، آبرسانی و تسکین دهنده دارد. از یک نرم‌کننده برای تغذیه، آبرسانی و براق شدن ریش استفاده کنید.

به عنوان مثال، استفاده از روغن کرچک برای ریش، اگر به صورت موضعی استفاده می‌شود، اما باعث رشد مو می‌شود. در واقع اسید‌های چرب موجود در آن (اسید اولئیک و ریسینولئیک) به دلیل نزدیکی آن به کراتین، پروتئین موجود در زائده‌های پوستی مانند مو، آن را به متحد خوبی برای ریش و مو تبدیل می‌کند.

ریش کم پشت (سکه‌ای)

ریزش ریش می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. اغلب ژنتیک است: اگر ریش شما به طور ناموزون رشد می‌کند و یا دچار ریزش‌های سکه‌ای در قسمت‌هایی از آن هستید، ممکن است ارثی باشد، البته ریزش سکه‌ای به دلیل فشار بالای عصبی صورت می‌گیرد.

همانطور که قبلاً گفتیم، مراقبت از سلامت و تندرستی کلی می‌تواند به طور قابل توجهی بر وضعیت پوست، مو و ریش شما تأثیر بگذارد. مطمئناً می‌توانید از آرایشگر خود راهنمایی بخواهید که می‌تواند شما را به یک متخصصپوست و موی خوب ارجاع دهد.
در زندگی روزمره خود، به یاد داشته باشید که یک سبک زندگی منظم را دنبال کنید و از ریش خود مراقبت کنید: مو‌های خود را برس بزنید، صورت و ریش خود را تمیز کنید، همیشه ریش را آنکار کنید و از مرطوب‌کننده‌های مخصوص ریش استفاده کنید.

ریش سفید
افزایش زمان و سن عمدتاً عامل سفید شدن تدریجی مو و ریش است. رنگ مو و ریش بستگی به رنگدانه‌ای به نام ملانین دارد که مسئول رنگ پوست نیز هست که با افزایش سن کاهش می‌یابد.

ژنتیک نیز نقش مهمی دارد: کافی است اعضای خانواده خود را مشاهده کنید تا‌ایده بگیرید. گاهی اوقات، کم رنگ شدن مو و ریش می‌تواند به دلیل استرس بیش از حد باشد. حتی کمبود احتمالی ویتأمین‌های گروه B می‌تواند باعث ایجاد مو‌های سفید در ریش شود.

در واقع، ویتأمین B۹ به سالم ماندن ملانوسیت‌ها، یعنی سلول‌های پایه فولیکول مو کمک می‌کند و قادر به تولید ملانین است که رنگدانه‌هایی به ریش و مو می‌دهد. به طور کلی، پیروی از یک رژیم غذایی خوب و تلاش برای کاهش منابع استرس، اقداماتی برای سلامتی هستند.

بوی بد و زرد شدن ریش
غذا، دود، آلودگی، الکل، بو‌های تند و نافذهمگی باعث بوی بد ریش می‌شوند.
این واقعاً ناراحت‌کننده است که احساس کنید ریش شما بوی نامطبوعی دارد. عرق و چربی روی چانه و گونه نیز می‌تواند باعث این مشکل شود.

برای مبارزه با بوی بد و مدیریت ریش بدبو، بهداشت صورت و مو ضروری است.
از شوینده ها‌ی خوب استفاده کنید و حتماً ریش خود را هر روز‌شانه یا برس بزنید.
یکی دیگر از مشکلات احتمالی ریش، زرد شدن ریش است، به خصوص اگر سیگاری هستید، به دلیل تأثیر نیکوتین این اتفاق ممکن است رخ دهد.
عناصر دیگری مانند آلودگی و دود اگزوز خودرو‌ها نیز می‌توانند رنگ زرد را به ریش شما بدهند.
آن‌ها باعث تشکیل رادیکال‌های آزاد می‌شوند که پروتئین‌های موجود در مو را اکسید می‌کند، به ملانوسیت‌ها آسیب می‌رساند و رنگدانه طبیعی ریش را تغییر می‌دهد.

نحوه مراقبت از ریش‌های کوتاه، متوسط و بلند

blank

میزان بلندی ریش امری سلیقه‌ای است که هر فرد بر مبنای مد و علاقه‌ی خود مدلی را می‌پسندد.
برخی آن را کوتاه، برخی متوسط (ریش نامرتب معروف) و برخی بلند ترجیح می‌دهند.

نکاتی برای ریش کوتاه

معمولاً طول ریش کوتاه از نیم سانتی‌متر بیشتر نمی‌شود ( از ۳ تا ۵ میلی‌متر ). اصطلاحاً به این سبک از ریش ته ریش می‌گویند که شما می‌توانید با اسفاده از ماشین اصلاح ریش و‌شانه‌های مخصوص آن سایه و فید زیبا به این سبک از ریش بدهید.
پس از اصلاح، از نرم‌کننده برای تسکین و آبرسانی پوست استفاده کنید، ریش را نرم کرده و از تحریک جلوگیری کنید.
به خاطر داشته باشید که هر ۲ یا ۳ روز یکبار ریش خود را آنکارد باید کنید.

معمولاً در خدمات آرایشگاه مردانه انواع اصلاح و رسیدگی به ریش وجود دارد، خدماتی همچون اتو ریش و یا فید ریش و یا استفاده از مرطوب‌کننده و ماسک‌های پاک‌کننده ریش.
نکاتی برای ریش متوسط
ریش به اندازه متوسط بسیار محبوب است و روش‌های مراقبت جذاب‌یهم دارد که در ادامه به شما می‌گوییم.

ریش خود را به آرامی با یک برس مخصوص ریش‌شانه بزنید.
آرایشگر شما باید ضمن یک نواخت‌سازی ریش و از بین بردن مو‌های اضافه، فرم لازم را به ریش ببخشد.
با پیروی از خط طبیعی چانه، گردن خود را تمیز کنید.
از قیچی برای کوتاه کردن مو‌های سبیل خود استفاده کنید، و از رسیدن آن به لب‌ها یا رفتن به جهت‌های عجیب جلوگیری کنید: ، فقط خط لب‌های خود را دنبال کنید.
ریش را با صابون یا مواد شوینده خاص بشویید.
همچنین در این مورد، می‌توانید با استفاده از برخی نرم‌کننده‌های ریش، آن را نرم‌تر و براق‌تر کنید.
شما باید هر ۳ یا ۴ روز یک بار ریش خود را آنکارد کنید.

در این مقاله میخوانیم ....

ریش بلند

blank

ریش بلند نیاز به مراقبت ویژه دارد تا دچار حساسیت‌های پوستی و یا اصطلاحاً مو خوره نشوید.

ریش خود را به آرامی، با یک برس موی نرم، ابتدا بر روی دانه‌ها و سپس به سمت مو‌ها حرکت دهید تا سلول‌های مرده یا ناخالصی‌ها از بین برود. همچنین می‌توانید از یک‌شانه دندانه ریز برای باز کردن گره استفاده کنید.
زمانی که ریش به ۳/۴ سانتی‌متر می‌رسد، زمان مناسبی برای اولین کوتاه کردن است.
در ابتدا باید سعی کنید مو‌های بلندتر و غیر یکنواخت را در مقایسه با بقیه ریش‌ها کوتاه کنید، در حالی که مهم است که قسمت‌هایی را که باید تمیز نگه داشته شوند مانند ناحیه گردن و ناحیه نزدیک ریش بتراشید، این رسیدگی وظیفه آرایشگر شماست.
به تدریج با کوتاه کردن ریش ادامه دهید، مو‌های زائد یا بیرون‌زده را نسبت به مدلی که انتخاب کرده‌اید، اصلاح کنید.
با ریش خود مانند مو رفتار کنید، آن را با صابون یا مواد شوینده خاص بشویید. ریش خود را در طرفین، بین سبیل، تا چانه و گونه‌ها کاملاً تمیز کنید.
ریش خود را با آب خنک بشویید و با استفاده از یک پارچه نرم به آرامی خشک کنید.
روال زیبایی شما باید شامل استفاده از نرم‌کننده‌ای باشد که ریش را نرم کرده و آن را براق می‌کند و تحریک احتمالی را کاهش می‌دهد.

انواع: نحوه مراقبت از ریش ضخیم، صاف و مجعد
چگونه از ریش خود بر اساس نوع آن مراقبت کنیم؟

ریش کامل

blank

داشتن یک ریش پر زیبا آرزوی هر کسی است. اگر می‌خواهید ریش خود را پرپشت کنید، مهم است که پوست صورت خود را هیدراته کنید و مرتباً آن را تمیز کنید، گردش خون را تحریک کرده و سلول‌های مرده را از بین ببرید تا رشد و ضخیم شدن آن تسهیل شود.

برای پرپشت نگه داشتن ریش خود نباید از آن غافل شوید! در واقع، نادیده گرفته شدن ریش می‌تواند منجر به ضعیف شدن مو‌ها شود که دیگر براق و سالم نیستند. اگر مراقبت از ریش یرای شما سخت است یا زمان آن را ندارید، آن را کوتاه یا متوسط نگه دارید و مرتباً مو‌ها را برس بزنید.

ریش صاف

blank

این نوع ریش بدون نیاز به جلوگیری از موخوره و ته ریش قابل کنترل است، همانطور که به زودی در مورد ریش‌های مجعد خواهیم دید. ‌شانه و برس زدن (به خصوص اگر گرد باشد) برای باز کردن گره‌ها و از بین بردن هرگونه ناخالصی ضروری است.

نکته مهم این است که ریش خود را با دقت تمیز کنید و همیشه در پایان حالت دهی از یک نرم‌کننده خوب استفاده کنید تا در عین حال به آبرسانی و تغذیه مو کمک کند تا به جهت رویش حالت و فرم بدهد.

ریش فرفری

blank

این نوع ریش باعث ایجاد گره و موخوره و جلوه‌های سرکش می‌شود. فولیکول‌های مو همیشه عمود بر سطح پوست رشد نمی‌کنند، اما گاهی اوقات زاویه تیز ایجاد می‌کنند. هرچه عمود فولیکول‌ها کمتر باشد، مو‌ها بیشتر موج دار یا مجعد می‌شوند و این مسأله ژنتیکی است، همانطور که برای مو‌های صاف، موج دار یا مجعد است.

برای مدیریت و مرتب نگه داشتن ریش مجعد، می‌توانید بین‌شانه و برس یکی را انتخاب کنید: اولی برای ریش بلند، برای باز کردن گره‌ها مناسب است و برای ریش‌های کوتاه کمتر مناسب است زیرا خطر تحریک پوست صورت را به همراه دارد.

برعکس، این برس برای ریش‌های کوتاه‌تر، برای باز کردن گره‌ها و از بین بردن ناخالصی‌ها و جهت دادن به رشد مو مناسب است. به خاطر داشته باشید که برای جلوگیری از گره خوردن مو‌ها، ریش فرفری خود را روزانه برس بزنید.

در مورد مو‌های مجعد، ‌ایده‌آل این است که ریش خیلی بلند نداشته باشید، زیرا رسیدگی به آن ممکن است کمی چالش برانگیز باشد.
در آخر اگر نکته‌ای از دید شما در این مقاله جامانده خوشحال می‌شویم برای ما کامنت کنید.

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.